מכירים את זה שאתם מגיעים לאיזושהי מחלוקת עם מישהו, מחלוקת שצריכה להגיע לכדי החלטה? ברגע הזה עומדות בפניכם כמה אפשרויות – או לפוצץ את הסיפור ולפצל את הדרכים שלכם, או לגשת להליך של גישור ולהגיע לכדי הבנות משותפות. על מנת להבין מהו הליך של גישור, החלטנו להרים את הכפפה ולרכז לכם כמה פרטים שבטח לא שמעתם קודם לכן.

העדיפו גישור כדי לא להשאיר את הדברים פתוחים

ברגע ששני צדדים נושאים באינטרס משותף, אך מסיבות כאלו ואחרות הם לא מסוגלים להגיע לכדי החלטה משותפת, הם צריכים לצמצם איכשהו את הפערים ולשים את המחלוקת מאחוריהם. ההליך הזה, שמלווה באדם שמהווה גורם שלישי וניטרלי, נקרא הליך של גישור.

הליך הגישור יכול לסייע לאין ספור מחלוקות שמתרחשות בין שני גורמים שונים – בין שותפים עסקיים, בין זוגות לפני, תוך כדי או אחרי נישואין, בין עובדים באותו המקום או בין עובד למעביד ואפילו בין מדינות.

איך עובד הליך הגישור?

במהלך הליך הגישור נפגשים שני הצדדים עם הגורם השלישי, שנקרא גם בשמו "המגשר", והם מציגים כל אחד את הצד שלו ופורשים בפני המגשר את טענותיהם. בהתאם לדברים שנאמרים, יכול המגשר להוביל את הצדדים לכדי הגעה לפשרות, כמו גם להצגת האפשרויות העובדות בפניהם במידה ויבחרו בדרך כזו או אחרת.

המגשר צריך לשמור על הנטרליות לכל אורך ההליך, והוא לא יכול לקחת חלק בקבלת ההחלטה, או לנקוט בעמדה של אחד הצדדים.

הליכי גישור בגילאים צעירים – לחנך את הנוער לעתיד טוב יותר

היום ניתן לראות את הליכי הגישור מתקיימים גם במסגרות בית ספריות שבהם לוקחים חלק ילדים צעירים. הליכי גישור שכאלו מתבצעים בדרך כלל על ידי השכבות הבוגרות יותר בבית הספר, במטרה לתת מענה לילדים הקטנים, שמתווכחים בזמן השיעורים או בזמן ההפסקות, להגיע לכדי הבנות משותפות ולפתור ריבים ומחלוקות.

עצם קיום תהליכי הגישור החל מגילאים צעירים כל כך ובמסגרות החינוכיות, מאפשר להם ללמוד דרכים חדשות לפתרון בעיות, ויישוב סכסוכים בצורה תרבותית ומכבדת – כמו שצריך להיות גם בעולם הבוגרים.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?