הרבה פעמים אנחנו מגיעים לכדי הסכמות עם השותפים השונים שיש לנו בחיים, אבל לא פעם קורה מצב שבו מתעוררת מחלוקת שאי אפשר ליישב בשום אופן. מחלוקות מסוגים קשים או קלים כאחד, הן מחלוקות שעלולות לגרום לפירוק החבילה בפיצוץ גדול, וזהו מצב שעדיף מאוד לא להגיע אליו. בדיוק בגלל הסיבה הזו, פרטנרים רבים מחפשים אחר פתרונות יעילים שיוכלו להביא אותם לכדי יישוב סכסוכים, ובמאמר הקרוב נבין אילו דרכים קיימות ליישוב סכסוכים.

יישוב סכסוכים שלו רק שני הצדדים שותפים

כאשר מדברים על יישוב סכסוכים, מדברים על מגוון אלטרנטיבות שונות שלכל אחת מהן יש את המאפיינים היחודיים לה. אחת מהדרכים ליישוב סכסוכים היא באמצעות משא ומתן. משא ומתן הוא הליך שבו רק שני הצדדים המסוכסכים לוקחים חלק, והם מגיעים אל ההליך זה מתוך ידיעה שהם מנסים להגיע לכדי פתרון משותף, תוך שיח ישיר ביניהם, ללא מתווכים. משא ומתן היא הדרך הפשוטה ביותר להגיע לכדי הסכמות, אך לא תמיד היא צולחת.

יישוב סכסוכים באמצעות גורם שלישי

ברגע שהמשא ומתן לא צולח, או במידה ושני הצדדים אינם מוכנים לגשת אל שולחן המשא ומתן, הם יכולים לבחור בדרכים נוספות כמו גישור או בוררות. הליך הגישור הוא הליך נפוץ ביותר של יישוב סכסוכים, ובמהלכו שני הצדדים נפגשים עם גורם שלישי – המגשר. המגשר תפקידו יהיה לאפשר לשני הצדדים להביע את עמדותיהם וטענותיהם, ובהתאם להציע להם דרכים אלטרנטיביות כפתרון. הצדדים עצמם הם אלו שיהיו, בסופו של דבר, מקבלי ההחלטה לגבי הדרך הנבחרת, והמגשר צריך לשמור על גישה ניטרלית לכל אורך הליך הגישור.

יישוב סכסוכים בדרך נוספת מתאפשר על ידי הליך בוררות. הליך הבוררות נעשה גם הוא בהשתתפות שני הצדדים ובהשתתפותו של גורם שלישי – הבורר. בהליך הבוררות הדברים מתנהלים בצורה אחרת לגמרי – לאחר ששני הצדדים מציגים את טענותיהם, הבורר הוא זה שבוחר בשבילם על דרך הפעולה מעתה והלאה, כאשר שני הצדדים מודעים מראש לכך שיש אופציה שדרכם לא תהיה זו שתיבחר, ואותה הם יצטרכו לכבד.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?