העולם העסקי מתחלק ללא מעט חלקים, היות וקיימים בו כל מיני סוגים שונים של עסקים: חלק מהעסקים הם עצמאיים, חלק שייכים לשותפים, חלק מגיעים מעולם המסעדנות וחלק מעולמות אחרים לחלוטין. מה שבטוח הוא שברגע שבעסק מעורבים שותפים, כלומר יותר מרק בעלים אחד, הם צריכים לחתום ביניהם על חוזה שיגדיר את ההתנהלות שלהם ברגעים של מחלוקות. סעיף תניית בוררות הוא סעיף מאוד מקובל בעולם העסקי, אז בואו נבין מה הוא בעצם אומר.

תניית בוררות – כדי שלא יהיו אי הבנות

ברגע ששני שותפים או יותר יוצאים לדרך עסקית משותפת, הם עולים על דרך שעשויה להוביל אותם לאין ספור הצלחות, אך במקביל היא עלולה גם להפגיש אותם עם לא מעט מחלוקות. ברגע שעולות מחלוקות מסוג כזה או אחר, הן מתפצלות לשני חלקים עיקריים:

  1. מחלוקות קטנות שניתן לפתור באופן עצמאי.
  2. מחלוקות גדולות שנדמה שאין מהן מוצא.

כשמדובר במחלוקות מהסוג השני, השותפים העסקיים עומדים בפני צומת שממנו הם לא בהכרח יצליחו לצאת ללא הסיוע הדרוש. תניית בוררות באה לפתור את הנושא הזה בצורה פשוטה מאוד – מחלוקות גדולות שאין להן פתרון, יעברו לטיפול על ידי בורר.

מה סעיף תניית בוררות אומר?

על פי הסעיף של תניית בוררות, הצדדים מתחייבים לגשת להליך של בוררות ברגע של מחלוקת גדולה. הליך הבוררות הוא הליך שבו מצטרף אל הצדדים בורר אובייקטיבי, שמגיע אל הדיון בעניינם כאשר הוא נטול דעה מוקדמת כלשהי עליהם, ועל פי הדברים שהוא שומע מהצדדים – הוא זה שמקבל את הסמכות לקבל את ההחלטה באשר להמשך הדרך שלהם במקומם.

ההשלכות של תניית בוררות

כשהצדדים מגיעים לחתום על סעיף תניית בוררות, הם צריכים להבין שדרך פתרון המחלוקת תהיה באמצעות גורם חיצוני, שלא בהכרח יבחר בדרך הפתרון שהם חושבים שנכונה. בהתאם להחלטת הבורר, יוכלו שני הצדדים לחזור לעסוק המקצועי המשותף שלהם, ולהמשיך את דרכם בעסק. על מנת לקבל הליך בוררות מקצועי ומיומן, אתם מוזמנים לפנות אלינו, למרכז הישראלי לגישור ובוררות, ונשמח לעמוד לרשותכם בכל מחלוקת או עניין.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?