משבר הקורונה יחלוף, אך צפוי להותיר מחלוקות, אי ודאות וסכסוכים עסקיים משפטיים שנוצרו בצל המשבר, ואשר יביאו עמם צונאמי של תביעות שיוגשו לבתי המשפט השונים.

כתוצאה מכך, העומס הכבד שממנו סובלת המערכת עוד בטרם פרץ המשבר, יגבר בעידן שאחרי הקורונה, לנקודה שבה זמני הטיפול בתיקים יהפכו את ההליך המשפטי לבלתי יעיל לפתרון סכסוך עסקי.

בוררות ופתרון סכסוכים

עבור רבים, המתנה של שנים ארוכות לקבלת סעד משפטי עלולה להביא לקריסתם. משכך, דרושה מערכת אלטרנטיבית, מערכת בוררות ופתרון סכסוכים יעילה ומהירה – ללא התכתשות משפטית ממושכת.

חשוב להדגיש: בניגוד לסברה הרווחת במגזר העסקי, האינטרס להביא לסיומן המהיר של המחלוקות הוא אינטרס משותף של התובעים והנתבעים גם יחד, כדי להביא את הסאגה לסיום באמצעות בוררות ופתרון סכסוכים עסקיים.

פרסום שלילי בעיתונות הכלכלית, המתח הנפשי ועינוי הדין, סיכון גבוה בהשתת הוצאות משפט כבדות בשל הארכת ההליך ושכר טרחת עורכי דין (ההולך ומאמיר ככל שההליך נמשך), הם רק חלק מהנזקים העלולים להיגרם לנתבע במשפט.

בנוסף לכך, קיים סיכון גבוה שבמסגרת הליך גילוי המסמכים ודיוני ההוכחות ייאלץ בעל דין, בעל כורחו ולעיני כל, לחשוף סודות מקצועיים שלעולם לא היו נחשפים בהליך אלטרנטיבי, כגון בוררות או גישור, שהינו חשאי ודיסקרטי ומטרתו להביא את הצדדים ליישוב סכסוך עסקי מבלי שכל צד יחשוף את סודותיו. וכמובן, לא הזכרנו את הסיכון הכרוך בהפסד התיק או בפרסום פסק הדין, העלול במקרים רבים להכיל אמירות קשות.

בדרך כלל, לאחר הינתנו של פסק דין כזה, יעלה חיפוש פשוט בגוגל את פסק הדין, לרבות שמות הצדדים, פרטי המקרה והביקורת המוטחת בצד כזה או אחר.

משכך, האינטרס של כלל הצדדים הוא להביא לסיום מהיר של המחלוקות ביניהם. אם אפשרות כזו לא הייתה ריאלית במסגרת הליכים בבית המשפט בעידן שלפני משבר הקורונה, היא נראית כעת דמיונית, בחשבנו על היום שאחריו.

נדרשת אפוא חשיבה על מסלול חלופי.על רקע האמור, הוקם המרכז הישראלי לגישור ובוררות, המעניק לצדדים פתרון יעיל, מהיר ובעלות נוחה, באופן המאפשר להם לשים את הסכסוך מאחוריהם ולהמשיך בחייהם.

באמצעות הליך גישור, או בוררות, מתאפשר לצדדים להגיע להסדר מהיר ומקצועי ע״י מומחים מיומנים בעלי ניסיון רב-תחומי בהליכי יישוב סכסוכים בזירה הבינלאומית.

במישור המערכתי הרחב, התהליך מסייע להשיב את היציבות הכלכלית למשק ולהפחית את העומס על מערכת בתי המשפט. התהליך מתבצע על ידי שופטים בדימוס, כלכלנים, עורכי דין ורואי חשבון ובעזרת כאלף בוררים ומגשרים, הפרוסים בכל רחבי הארץ ומומחים מקצועיים בניהול מו״מ.

לקבלת מידע נוסף ניתן לפנות למרכז הישראלי

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?