הסכמים יכולים להיות מסובכים, קשים ואפילו מכוערים, בין אם זה בין מעסיק לשכיר ובין אם מדובר בהסכמים בין תאגידים. ברגע שאין תניית בוררות, זה אפילו יכול להיות קשה יותר ולעורר מחלוקות רבות בין שני הצדדים. לאור זה, נבחן את השאלה של למה כדאי להוסיף תניית בוררות להסכם?

מהי התניית בוררות?

תניית בוררות היא בעצם סעיף שמאפשר לשני הצדדים בהסכם להחליט שבמידה וקיימת איזשהי מחלוקת ניתן ללכת לבוררות באופן מקצועי ומסודר. תניית בוררות בעצם מאפשרת לשני הצדדים להתמקד בפעילות השוטפת הקיימת מבלי לחשוב על בעיות עתידיות העלולות לצוץ.  או במילים אחרות – שקט. בנוסף, במידה והסעיף הזה יהיה קיים ואחד הצדדים יהיה מעוניין לגרור את הצד השני לבית משפט, אותו סעיף יכול לגרום לכך שלפני בית המשפט שני הצדדים יעברו הליך של בוררות.

יתרונותיה של תניית בוררות להסכם:

  1. זהות הבורר – בזכות תנייה זו ניתנת לשני הצדדים האפשרות לבחור ולהסכים מראש על זהות האיש שיסייע לשני הצדדים במחלוקת אשר עשויה להיווצר. ידיעה מראש על זהות הבורר מאפשרת אובייקטיביות לשני הצדדים ו"משחק" הוגן.
  2. עלויות – ניתן לחסוך רבות על עלויות משפטיות והליכים משפטיים על ידי הוספה של תניית בוררות. משום שברגע שסעיף זה קיים, לא ניתן ללכת לבית המשפט כאופציה ראשונית אלא רק אחרי שהתקיימה הבוררות ובכך תחסכו את עלויות המשפט שיכולות להגיע.
  3. סדרי הדין שונים – סעיף זה מאפשר לשני הצדדים ״להפטר״ מהמחויבות להגיע עם ראיות מסודרות כמו בבית דין אזרחי. לכן החוקים בבוררות הם מעט שונים ויכולים לעזור לכם להציג את כל הסיבות שלכם בצורה אחרת ופחות בירוקרטית להבדיל ממערכת המשפט האזרחית.

לסיכום, סעיף זה נחוץ וחשוב מאוד כאשר אתם רוצים שקט עבורכם מבחינת מחלוקות עתידיות העלולות להתגלות בבוא העת. סעיף זה עוזר להגיע להליך של בוררות עוד לפני הליכים משפטיים כלשהם ובכך לחסוך כסף ואנרגיות מיותרות המגיעות בדרך כלל עם בתי משפט ובירוקרטיות שונות.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?