במדינת ישראל קיימים לא מעט בתי משפט, אשר מורכבים מסוגים שונים. בתי המשפט בארץ מונים בתי משפט מנהליים, בתי משפט אזרחיים, בתי דין לעבודה, בתי דין דתיים וכן בתי דין צבאיים. בתי המשפט מטפלים במגוון רחב של תיקים ועניינים, כאשר על אכיפתה של החלטת בתי המשפט בארץ אמונה ההוצאה לפועל. בואו נכיר קצת יותר את בתי המשפט האזרחיים בארץ.

בית המשפט העליון

בית המשפט העליון הוא הדרגה הגבוהה ביותר שאליה ניתן לערער עבור פסקי דין שטופלו קדם לכן בבית המשפט המחוזי. הוא מתפקד גם בתור בג"צ – בית משפט גבוה לצדק, ומטפל בתיקים ונושאים שקשורים ברשויות השונות במדינה כמו הכנסת או הממשלה. בנוסף, בכובעו של בית המשפט העליון בתור בית משפט גבוה לצדק הוא מטפל בעתירות שהוגשו כנגד בתי הדין השונים.

בית המשפט המחוזי

בית המשפט המחוזי הוא הסמכות שאליה ניתן לגשת בזמן תביעות אזרחיות שעולות על סכומים של 2.5 מיליון ש"ח. בנוסף זהו בית המשפט שבו ידונו הליכים פליליים שונים שהעונשים בגין העבירות שבמסגרתם עולות על תקופה של 7 שנות מאסר, עבירות צווארון לבן ועוד. ממש כשם שבית המשפט העליון דן בערעורים על פסיקות בית המשפט המחוזי, כך גם בית המשפט המחוזי מהווה המקור לערעור עבור פסיקות של בית משפט השלום.

תחת בית המשפט המחוזי קיימים ששה בתי משפט שונים: בית המשפט המחוזי של מחוז הצפון, של מחוז חיפה, של מחוז תל אביב, של מחוז ירושלים, של מחוז הדרום ושל מחוז המרכז.

בית משפט השלום

בית משפט השלום הוא בית המשפט שמתעסק בסכסוכים אזרחיים ומשפטים פליליים ודן בעניינם לראשונה. התביעות שמגיעות אל בית משפט השלום עומדות על ערך של פחות מ-2.5 מיליון ש"ח, וכאשר מדברים על משפטים פליליים – מדובר על עיסוק בעבירות שהעונש עבור ביצוען הוא עד 7 שנות מאסר.

בית משפט השלום מכיל בתוכו גם בית משפט לענייני משפחה, לתביעות קטנות, לעניינים מקומיים, לתעבורה ועוד.

ומה לגבי הליך מחוץ לבתי המשפט?

במרכז הישראלי לגישור ובוררות ניתן לערוך הליכים שונים מחוץ לבית המשפט. הליכים אלה, ברוב המקרים, מתגלים כיעילים יותר ומביאים לפיתרון טוב יותר לשני הצדדים.
לחצו על הקישור לקריאה נוספת על גישור
לחצו על הקישור לקריאה נוספת על בוררות

 

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?