כידוע, בתי המשפט צריכים להתמודד עם כמות עצומה של תיקים, ומשכך דיונים רבים מתעכבים. גם לאחר שמתחיל ההליך, הוא עשוי להיגרר שנים רבות ולגרום לבעלי העניין לא מעט סבל.

זאת ועוד, החלטות משפטיות כפופות לדין הפרוצדורלי וכן לדין המהותי, הקבועים בחקיקה.

סיבות אלו ואחרות גורמות לאנשים שנקלעו לסכסוכים להעדיף ליישב את המחלוקות בדרך אחרת – באמצעות בוררות.

הליך בוררות מאפשר לצדדים לסכסוך ליישבו מחוץ לכותלי בית המשפט. בשונה מהליכים בבתי משפט, המוכרעים על ידי שופט, החלטות בהליך הבוררות תתקבלנה על ידי בורר שנבחר בהסכמת הצדדים.

הליך הבוררות מסתיים בקבלת פסק בוררות, אותו ניתן להגיש לבית משפט על מנת לתת לו תוקף של פסק דין.

נוסף על ההבדלים שהוזכרו לעיל בין הליך בוררות להליך משפטי, יש חשיבות גם לעובדה כי הליך הבוררות קצר יותר, ואף זול יותר, מהליך שנידון בבית המשפט. יתרה מזאת, ישנו יתרון משמעותי להליך הבוררות, וזאת מפני שלצדדים נשמרת שליטה ובחירה בזהות הבורר, וכן אפשרות לקביעת תחולת דיני הראיות וסדרי הדין, הקיימים דרך קבע וכחוק, בהליך משפטי הנידון בבית משפט.

מהי תניית בוררות?

צדדים להסכם רשאים לקבוע את תוכנו, צורתו ומהותו של ההסכם. על כן, במקרים בהם בוחרים הצדדים להכניס להסכם תניית בוררות, אשר לפיה, כאשר עולה מחלוקת בנוגע לביצוע או לאי ביצוע הוראה בהסכם, הצד הטוען לנזק, רשאי לפנות במנגנון מסודר לבורר אשר נבחר על ידי הצדדים טרם חתימת ההסכם.

פעמים רבות ניתן למצוא בהסכמים תניית בוררות מפורטת, הקובעת את מרבית הכללים בקשר להתנהלות של הבורר ושל הצדדים להליך, ככל שיידרש.

בקיומה של תניית בוררות, הצדדים יכולים להרגיש בטוחים ועם וודאות רבה יותר לגבי עתיד; במידה שתתעוררנה מחלוקת ביניהם, המנגנון המסודר שקבעו מבעוד מועד, מנחה את אופן ניהול הבוררות ופסיקת הבורר.

מעבר לכך, יש לציין כי ככל שקיימת בהסכם תניית בוררות, ניתן לדרוש את אכיפתה בבית משפט – במידה שאחד הצדדים הגיש תביעה לבית המשפט, רשאי השני להגיש כנגד בקשה לעיכוב ההליכים, ולדרוש להעביר את הסכסוך להליך בוררות, כפי שהוסכם ביניהם מלכתחילה.

ברוב המקרים, יכבד בית המשפט את רצונם של הצדדים, כפי שנקבע על ידם בהסכם.

המרכז הישראלי לגישור ובוררות – מיישבים את הסכסוכים באווירה נעימה

יתרונות רבים להליך הבוררות. באמצעות הליך הבוררות ניתן למנוע לחצים רבים שעלולים להיווצר על הצדדים, וליישב את המחלוקות באווירה נעימה ורגועה יותר מאשר בבתי המשפט.

במידה שסכסוך התעורר ביניכם, ואתם מעוניינים ליישבו באמצעות הליך בוררות, אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו – המרכז הישראלי לגישור ובוררות.

המרכז שלנו מתמחה במתן פתרונות אלטרנטיביים ליישוב סכסוכים; בוררות, לרבות בבוררות חירום, בגישור והסדרה. בראש המרכז הישראלי לגישור ובוררות עומדים שופטים בכירים ומומחים בעלי שם. העברת הטיפול בסכסוך למרכז הישראלי לגישור ובוררות תאפשר לכם לחסוך זמן יקר, כספים ואנרגיות, וכמובן להגיע לפתרון יעיל.

"המרכז הישראלי לבוררות" מעניק פתרון יעיל ומהיר למחלוקות, מחוץ לכותלי בית המשפט. נחיצותו של המרכז מתעוררת בפרט בעת הזו, לאור הצפת בתי המשפט בתביעות רבות על רקע משבר הקורונה. המרכז מתאים לצדדים (בשיתוף עמם) את המסלול האופטימלי, המהיר והאפקטיבי לפי צרכיהם, שימזער את נזקיהם ויאפשר להם להמשיך את חייהם ועסקיהם בהצלחה. צוות המרכז מורכב משופטים בכירים בדימוס ומאנשי מקצוע ותיקים ומנוסים בתחומי המשפט, הכלכלה, העסקים וניהול משברים ומשא ומתן.  

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?