רובנו מכירים את המושג בוררות הודות לתכניות טלוויזיה כמו "הבורר" או סרטי דרמה אחרים וידועים מאוד. מה שכן, לפעמים דברים שאנחנו רואים על המסך נראים לנו כמו משהו שלעולם לא קורה גם במציאות, אבל בכל הנוגע לבוררות – מדובר על עניין שלגמרי מתקיים גם במציאות. אז איך בוררות באה לידי ביטוי ומה חשוב לדעת לגביה? ריכזנו לכם את כל הפרטים הרלוונטים כאן למטה.

בואו נתחיל מההתחלה: מהי בוררות?

בוררות היא הליך שמתקיים בעקבות אי הסכמה בין שני צדדים, עסקיים לדוגמה, שאינם יכולים להגיע לכדי פשרות או החלטות בכוחות עצמם. במסגרת הליך הבוררות ייפגשו שני הצדדים עם הבורר, אדם שנקבע מראש על ידי שני הצדדים או אדם שנבחר לתפקיד ברגע האמת, ויציגו בפניו את טענותיהם.

הבורר תפקידו יהיה להקשיב לכלל הטענות של שני הצדדים, גם לאלו שנאמרות לו בפני הצד השני וגם לאלו שנאמרות לו באופן פרטני. ברגע שהוא מקבל את התמונה המלאה, ייגש הבורר להליך קבלת ההחלטה.

החלטת הבורר היא זו שקובעת

המאפיין הבולט ביותר של הליך הבוררות הוא זה שהחלטת הבורר היא זו שמתקבלת וצריכה להיות מיושמת על ידי שני הצדדים – בין אם הם מרוצים מההחלטה ובין אם לא. התנאי הזה ידוע לשני הצדדים עוד לפני שהם ניגשים להליך הבוררות, והם למעשה מקבלים על עצמם את תנאי ההחלטה ללא יכולת לערער עליה או לא לקבל אותה.

ההבדל בין בוררות לבין גישור

אם כן, ניתן לשים לב להבדלים ברורים בין הליך הבוררות לבין הליך הגישור. במסגרת הליך הבוררות, הצדדים אינם מגיעים באופן עצמאי לפתרון, אלא הוא ניתן להם על ידי הבורר. לעומת זאת, במסגרת הליך הגישור הצדדים הם אלו שצריכים להגיע לכדי הבנות משותפות, והמגשר נמצא שם אך ורק כדי לכוון אותם ולהציע להם אלטרנטיבות שונות שיוכלו להוביל אותם לפתרון העדיף על שניהם.

ניתן להסתכל על הליך הבוררות כעל הליך שמדמה את ההליך המשפטי, שבמסגרתו הנתבע והתובע מציגים את טענותיהם, ולבסוף השופט הוא זה שמקבל את ההחלטה.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?