רגע לפני שאתם יוצאים לדרך העסקית המשותפת שלכם, אתם צריכים לנסח בצורה ברורה מאוד חוזה שיגדיר את כל מה שחשוב שיהיה ברור וידוע מראש לשני הצדדים. כחלק מהסעיפים ניתן להבחין בחלוקת ההכנסות, תחומי האחריות של כל אחד מהצדדים השותפים, וכמובן גם סעיפים שמתייחסים לשאלת השאלות – "מה יקרה אם?". אחד מהסעיפים האלו, שמתייחסים לשאלה הזו, קשור במה קורה במידה ותתעורר מחלוקת בין שני הצדדים. הסעיף הזה יכול להיות מנוסח בצורה שיכלול תניית בוררות. אז מהי תניית בוררות, ומה צריך לדעת רגע לפני שהיא אכן מקבלת מקום ברור ומובהק בחוזה שלכם?

תניית בוררות – לא גישור, לא משא ומתן

תניית בוררות היא למעשה סעיף שהמטרה שלו היא להגדיר לשני הצדדים בצורה ברורה שבמקרה ותתעורר ביניהם מחלוקת, דרך הפתרון של המחלוקת הזו תהיה באמצעות הליך של בוררות. מדובר כאן על הליך שנוגע גם לשותפים עסקיים, גם לזוגות שמתגרשים, וגם לעוד צמדים שמתחילים יחד דרך משותפת כלשהי.

למעשה הסעיף של תניית בוררות מוריד מהשולחן את האופציה של הצמד לגשת אל עבר הליכים כמו גישור, משא ומתן עצמאי ועוד, אלא הוא קובע שבכל מקרה הצדדים ילכו אל עבר הליך הבוררות.

מה קורה במסגרת הליך הבוררות?

תניית בוררות מובילה, כאמור, אל הליך הבוררות, אבל מה באמת קורה בו בפועל? ובכן, בהליך הבוררות יוצמד אל השותפים, או הזוג בורר שיוכל להצטרף אל שולחן הדיונים בין שני הצדדים, לשמוע את טענותיהם, את דרכי הפתרון הרלוונטיות עבורם ועוד, ולקבוע בסופו של דבר מהי הדרך הטובה ביותר בעיניו. מרגע הקביעה הזו, צריכים גם צד א' וגם צד ב' לכבד את ההחלטה של הבורר וללכת בדרכה, גם אם היא אינה מייצגת את הדרך שאותה הם הציגו.

תניית בוררות היא סעיף טוב עבור שותפים שלא יודעים להבטיח שהליך פתרון הבעיות שלהם יהיה יכול להתרחש באופן עצמאי, בוגר, מסודר ומכבד, ולכן הם מעדיפים לפנות לגורם שלישי שיפתור את הבעיה במקומם. פנו אלינו עוד היום, למרכז הישראלי לגישור ובוררות, כדי לעבור הליך בוררות מדויק ומקצועי.

כתבות נוספות

11.09.2023
גישור עסקי בעולם המודרני
22.12.2022
בית המשפט העליון מצופה לחזק את שיטת הבוררות
19.10.2022
האם הליכי גישור יכולים להציל את חיי הנישואין שלכם?